Airborne

vluchrt 008

Bij het oprijden van de parking word je quasi onmiddellijk gecharmeerd door de uitstraling van dit kleine Grimbergse vliegveld. De geschiedenis die er aan verbonden is vibreert door de lucht en wordt beaamd door de twee indrukwekkende, ronde loodsen die nu pleziervliegtuigen herbergen. Na een hartelijke ontmoeting met de piloot, begeleidt hij je in de richting van de hangars waar je dit architecturaal kunstwerk van binnen kan bewonderen. De immens grote poorten worden, met de nodige mankracht, handmatig opengeschoven waarna de piloot aan de gebruikelijke controle van het toestel begint. Alles wordt grondig nagekeken: de kleppen, de talloze meterstanden, het oliepeil en de brandstoftank. Het wordt allemaal netjes bijgehouden in een logboek. Wanneer de Cessna 172SP klaar blijkt voor een volgende vlucht, wordt hij met een stang manueel de hal uitgetrokken en breekt het moment aan waarop je kan instappen. De motor wordt gestart, de gordels vastgeklikt en de headsets opgezet. Communicatie kan vanaf nu enkel via de koptelefoons en je waant je algauw een echte copiloot. Terwijl de piloot koers zet naar de startbaan vraagt hij toestemming om op te stijgen. Het vliegtuig begint gestaag in snelheid toe te nemen en de adrenaline begint door je aderen te stromen. En dan voel je hoe het toestel van de grond gelicht wordt, de wolken naderen en alles wat zich op de grond bevindt, verwijdert zich met de minuut verder en verder van je. De wereld onder je verandert in een prachtige maquette waar jij de luxe van hebt om hem vanuit vogelperspectief te aanschouwen en zelfs vast te leggen met een camera. Om het luchtruim van Grimbergen te verlaten en dat van bijvoorbeeld Antwerpen binnen te vliegen moet wederom toestemming gevraagd worden, dit alles gebeurt in het Engels. Het is werkelijk een unieke belevenis om op 1500 voet hoogte boven je eigen woongebied te kunnen vliegen. Je speurt het landschap voortdurend af naar herkenningspunten en ontdekt nieuwe inzichten over de ligging van de door jouw vertrouwde plaatsen. Tijdens de vlucht wijst de piloot je ook op alle bezienswaardigheden en beantwoordt hij al je vragen. Bij het weerkeren naar de luchthaven kan je in de verte het Koning Boudewijnstadion en het Atomium duidelijk zien liggen en bij helder weer zelfs de zee. Na een luchtdoop van om en bij een uur, vliegt de piloot weer in de richting van de landingsstrook. Hij maakt radiocontact en bij groen licht laat hij het toestel langzaam dalen, terwijl de kracht van de motoren afneemt. Het landen is een spannende ervaring en je hebt de neiging te applaudisseren eens het vliegtuig over de baan rolt. De motor wordt weer aangeslagen en de Cessna wordt richting vliegtuigloods gestuurd. Het nakijken van de meters, waarvan de cijfers weer in het logboek genoteerd worden, herhaalt zich en na dit aangename avontuur kan iedereen nagenieten in de gezellige kantine van het recreatiedomein.

Kriebelt het bij jou ook om eens een doopvlucht te maken of een vlucht cadeau te geven? Dat kan voor 50 € pp/uur ! Voor verdere info kan contact opgenomen worden met uw piloot van dienst:

Gert Verhoeven

verhoeven.degreef@telenet.be

Plaats een reactie